تاریخ انتشار: شنبه 1403/03/12 - 09:31
کد خبر: 506582

در روزنامه‌های امروز کشور چه گذشت؟؛

طرف درست تاریخ ایستاده‌اید/ از فصل جدید تاریخ تا ترافیک چهره‌ها در ساختمان فاطمی

طرف درست تاریخ ایستاده‌اید/ از فصل جدید تاریخ تا ترافیک چهره‌ها در ساختمان فاطمی

مطبوعات امروز کشور به موضوعات مختلفی پرداختند که مهم ترین آن‌ها نامه حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی به دانشجویان آمریکایی حامی مردم فلسطین و ثبت نام صباغیان، مقتدایی، کواکبیان، حشمتیان، جلیلی، احمدی بیغش، لاریجانی، خوش چهره و همتی در ۲ روز اول ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری بود و در پیشخوان مطبوعات عرضه کردند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ رهبر انقلاب اسلامی با توصیه به آشنایی با قرآن، نامه به دانشجویان امریکایی حامی فلسطین را این‌گونه پایان دادند: درس قرآن به ما مسلمانان و به همه مردم جهان، ایستادگی در راه حق است و درس قرآن درباره ارتباطات بشری این است: نه ستم کنید و نه زیر بار ستم بروید. جبهه مقاومت با فراگیری و عمل به این دستور‌ها و صد‌ها نظایر آن به پیش می‌رود و به پیروزی خواهد رسید؛ باذن‌الله. روزنامه‌های امروز صبح کشور تیتر اول خود را پیرامون این موضوع نوشتند که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

روزنامه کیهان صفحه اول خود را با این تیتر اغاز کرد: شما اکنون بخشی ‌از جبهه مقاومت را تشکیل داده‌اید

متن نامه حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای به این شرح است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

این نامه را به جوانانی می‌نویسم که وجدان بیدارشان آنها را به دفاع از کودکان و زنان مظلوم غزّه برانگیخته است. جوانان عزیز دانشجو در ایالات متّحده‌ آمریکا! این، پیام همدلی و همبستگی ما با شما است. شما اکنون در طرف درست تاریخ ـ که در حال ورق خوردن است ـ ایستاده‌اید. شما اکنون بخشی از جبهه‌ مقاومت را تشکیل داده‌اید، و در زیر فشارِ بی‌رحمانه‌ دولتتان ـ که آشکارا از رژیم غاصب و بی‌رحم صهیونیست دفاع می‌کند ـ مبارزه‌ای شرافتمندانه را آغاز کرده‌اید.

جبهه‌ بزرگ مقاومت در نقطه‌ای دور، با همین ادراک و احساسات امروز شما، سال‌ها است مبارزه می‌کند. هدف این مبارزه، توقّفِ ظلمِ آشکاری است که یک شبکه‌ تروریست و بی‌رحم به نام «صهیونیست‌ها»، از سال‌ها پیش بر ملّت فلسطین وارد ساخته و پس از تصرّف کشورشان، آنها را زیر سخت‌ترین فشارها و شکنجه‌ها گذاشته است. نسل‌کشیِ امروز رژیم آپارتاید صهیونیست، ادامه‌ رفتار بشدّت ظالمانه در ده‌ها سال گذشته است.

فلسطین یک سرزمین مستقل است با ملّتی متشکّل از مسلمان و مسیحی و یهودی، و با سابقه‌ تاریخی طولانی. سرمایه‌داران شبکه‌ صهیونیستی پس از جنگ جهانی، با کمک دولت انگلیس، چند هزار تروریست را بتدریج وارد این سرزمین کردند؛ به شهرها و روستاهای آن هجوم بردند؛ ده‌ها هزار نفر را کشتند یا به کشورهای همسایه راندند؛ خانه‌ها و بازارها و مزرعه‌ها را از دست آنان بیرون کشیدند، و در سرزمین غصب‌شده‌ فلسطین، دولتی به نام اسرائیل تشکیل دادند.

در ادامه وطن امروز نوشت: فصل جدید تاریخ

چندین مرتبه انتشار کاریکاتورهای هتاکانه و موهن باعث نفرت عمومی در جهان اسلام از نشریه شارلی ابدو شده بود. قطار توهین و تخریب علیه چهره پیامبر گرامی اسلام سرعت گرفته بود و بدتر اینکه با لشکرکشی چهره‌های ضددین و افراطی، مطالبه‌هایی شکل گرفته بود که شارلی ابدو باید تقویت و تشدید شود اما یک اتفاق باعث شوکه شدن همگان شد. 17 دی‌ماه 1393، ۲ نفر به دفتر شارلی ابدو حمله کردند و 12 نفر را کشتند. در بین کشته‌ها، ۵ نفر از کاریکاتوریست‌ها و یک سهامدار شارلی ابدو هم بود.

تحت تأثیر این رویداد ۲ جهان متفاوت از احساسات شکل گرفت. جهان غرب که ارزش‌های لیبرال و ادعای آزادی بیان خودش را در خطر می‌دید و جهان اسلام که از سوی غرب، مسؤول و زمینه‌ساز این رویداد، ترسیم می‌شد. دیوار قطوری بین ۲ جهان شکل گرفته بود. حتی برخی سران کشورهای اسلامی هم سریعا به بلوک غرب پیوستند و در «راهپیمایی سراسری همبستگی» که در میدان جمهوری پاریس برگزار شد، شرکت کردند تا مبادا انگشت اتهامی به سوی آنان نشانه رود.

ایران تیتر اصلی خود را اینگونه نوشت: طرف درست تاریخ ایستاده‌اید

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در نامه‌ای به دانشجویان امریکایی حامی مردم فلسطین تأکید کردند: شما اکنون در طرف درست تاریخ ایستاده‌اید.
در ابتدای این نامه خطاب به جوانان امریکایی حامی فلسطین آمده است: شما اکنون بخشی از جبهه مقاومت را تشکیل داده‌اید و در زیر فشارِ بی‌رحمانه دولتتان ـ که آشکارا از رژیم غاصب و بی‌رحم صهیونیست دفاع می‌کند ـ مبارزه‌ای شرافتمندانه را آغاز کرده‌اید. متن نامه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به این شرح است:

بسم‌الله الرّحمن الرّحیم
این نامه را به جوانانی می‌نویسم که وجدان بیدارشان آنها را به دفاع از کودکان و زنان مظلوم غزه برانگیخته است. جوانان عزیز دانشجو در ایالات متحده امریکا! این، پیام همدلی و همبستگی ما با شماست. شما اکنون در طرف درست تاریخ ــ که در حال ورق خوردن است ــ ایستاده‌اید.

شما اکنون بخشی از جبهه مقاومت را تشکیل داده‌اید و در زیر فشارِ بی‌رحمانه دولتتان ـ که آشکارا از رژیم غاصب و بی‌رحم صهیونیست دفاع می‌کند ـ مبارزه‌ای شرافتمندانه را آغاز کرده‌اید.
جبهه بزرگ مقاومت در نقطه‌ای دور، با همین ادراک و احساسات امروز شما، سال‌هاست مبارزه می‌کند. هدف این مبارزه، توقفِ ظلمِ آشکاری است که یک شبکه تروریست و بی‌رحم به نام «صهیونیست‌ها»، از سال‌ها پیش بر ملت فلسطین وارد ساخته و پس از تصرّف کشورشان، آنها را زیر سخت‌ترین فشارها و شکنجه‌ها گذاشته است. نسل‌کشی امروز رژیم آپارتاید صهیونیست، ادامه رفتار بشدّت ظالمانه در ده‌ها سال گذشته است.

خراسان امروز را این طور شروع کرد: ترافیک چهره ها در ساختمان فاطمی

گمانه زنی ها درباره نامزد های انتخابات شروع نشده، به موعد نام نویسی نامزد های انتخاباتی رسیدیم. حالا دیگر این روزها یال شرقی خیابان فاطمی خبرسازترین خیابان ایران است. پرواز تلخ اردیبهشت ماه، ساختمان سیمانی وزارت کشور را هم غافلگیر کرده است. حالا یک سال زودتر زوم دوربین‌ها و صف بی‌نوبت میکروفن‌ها مهمانش شده‌اند. قرار است چهار روز سرنشینان عقب ماشین‌های شیشه‌دودی ترافیک را آن حوالی سنگین کنند و این یعنی شروع یک فرایند نفس‌گیر و سرنوشت‌ساز. انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم جوری که هیچ‌کس پیش‌بینی نمی‌کرد شروع شده است. از امروز بازی نام‌ها شروع می‌شود و کمتر از یک ماه دیگر ایران نهمین رئیس‌جمهورش را می‌شناسد.

چهره هایی که در روز اول آمدند

چراغ  روز اول را چهره هایی چون  صباغیان، مقتدایی، کواکبیان، جلیلی وحشمتیان  روشن کردند. محمدرضا صباغیان نماینده ادوار مجلس گفت: هدف اصلی و اولویت اول من اصلاح ساختار سیاسی و اقتصادی است. مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری  اعلام کرد که: نام دولت من «مردم سالار» و شعارم «صداقت با مردم» است. عباس مقتدایی نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی از شعار انتخاباتی خود با عنوان «ایران ما» رونمایی کرد و حشمتیان رئیس خانه احزاب ایران و نماینده ادوار مجلس نیز گفت که  اسم دولت من «دولت رفاه» است.

جلیلی: با نمایش، کشور اداره نمی‌شود!

اما ثبت نام سعید جلیلی پر سر و صداتر از بقیه بود. او که نخستین چهره سیاسی بود که به صراحت خبر از نامزدی خود در انتخابات داده بود در ساعات اولیه شروع نام نویسی در ساختمان خیایان  فاطمی حضور یافت و البته همراهی امیرحسین ثابتی نماینده مردم تهران با او مورد توجه قرار گرفت و از سوی برخی کاربران امری بی سابقه بود و از آن جهت که شان نماینده نظارت بر دولت است، غیر متعارف عنوان شد.

در نهایت جلیلی پس از ثبت نام پشت تریبون حاضر شد و در جمع خبرنگاران اولین اظهارات انتخاباتی خود را مطرح کرد و گفت: «رئیس جمهور بعدی باید همانند رئیس جمهور شهید قدر سرمایه بزرگ ملت را بداند. رئیس جمهور باید بداند چه فرصت هایی وجود دارد.

رئیس جمهور باید به برنامه اشراف کامل داشته باشد.رئیس جمهور باید به حداقل ها راضی نباشد و به قله ها نگاه کند.» وی افزود: «ما برای موفقیت‌هایی در ادامه موفقیت‌های رئیس‌جمهور شهیدمان به تصمیم‌های درست نیاز داریم تا به قله‌های پیشرفت دست پیدا کنیم. برای جهش و پیشرفت مشارکت حداکثری مردم اهمیت دارد.

باید آسیب‌ها را که مانع این پیشرفت است شناخته باشیم و اجازه ندهیم مانع این پیشرفت شود. به ویژه آسیب‌های اداری اجرایی سیاسی که به ظاهر ساده و پیش پا افتاده به نظر می‌آید، اما موجب انحصارها، اتلاف سرمایه‌ها، معطل ماندن ابتکارها، و کندی و توقف در مسیر تعالی کشور می‌شود.» جلیلی همچنین در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: اگر در فرهنگ سیاسی کشور نمایش جای کار واقعی را گرفت، انتظار نداشته باشید که کارها جلو برود.


 

رسالت امروز خود را اینگونه آغاز کرد: تغییر تاریخ با جنبش جوانان بیدار

 چند ماهی می‌شود که جوانان و دانشجویان آمریکایی دست به اعتراضات گسترده‌ای علیه جنایات صهیونیست‌ها در غزه و فلسطین زده‌اند؛ جنبشی که کم کم از دانشگاه‌های آمریکا به دانشگاه‌های اروپا کشیده شد و وجدان‌های بسیاری را در برابر این حجم از وحشی گری رژیم آپارتاید اسرائیل بیدار و آگاه کرده و با جبهه مقاومت اسلامی که سال هاست در برابر این نسل کشی و کشتار مردم مظلوم فلسطین مبارزه می‌کند،

همراه ساخته است.جبهه مقاومت اسلامی و تلاش کشور‌های مسلمان با رهبری رهبران ایران اسلامی سال‌های سال است در برابر تجاوزات رژیم غاصب اسرائیل به سرزمین فلسطین و مردم مظلوم آن تعدی می‌کنند، اما جنایات این رژیم غاصب در غزه و حالا هم در رفح از حد گذرانده و خوی وحشی صهیونیست‌ها و حمایت‌های ضدبشری آمریکا از این رژیم کودک کش را بیش از همیشه برای مردم جهان نمایان ساخت.

نقش ایران در بیداری وجدان‌های جهان

شاید در پی عملیات وعده صادق و نمایان شدن هیمنه پوشالی و دروغین این رژیم و بعد هم وایرال عکس‌ها و تصاویر جگر خراش از کودکان و زنان و مردان شهید و مجروح که حالا از ۳۶ هزار نفر برای شهدای غزه گذشته است؛ سبب ساز بیداری وجدان‌های بسیاری در جهان شد و حالا این وجدان‌های بیدار برابر جنایات صهیونیستی در فلسطین قد علم کرده و در حال مبارزاتی هستند که رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه‌ای آن را هم راستا با جبهه مقاومت و در جهت درست تاریخ می‌دانند.

جوان نوشت: اکنون در مبارزه شرافتمندانه خود در طرف درست تاریخ ایستاده‌اید

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در نامه‌ای به دانشجویان امریکایی حامی مردم فلسطین تأکید کردند: شما اکنون در طرف درست تاریخ ایستاده‌اید. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، در ابتدای این نامه خطاب به جوانان امریکایی حامی فلسطین آمده است: شما اکنون بخشی از جبهه مقاومت را تشکیل داده‌اید و در زیر فشار بی‌رحمانه دولت‌تان- که آشکارا از رژیم غاصب و بی‌رحم صهیونیست دفاع می‌کند- مبارزه‌ای شرافتمندانه را آغاز کرده‌اید.

رهبر انقلاب اسلامی در این نامه با اشاره به علل و عوامل شکل‌گیری جبهه بزرگ مقاومت و دلایل مبارزه آن با رژیم اشغالگر صهیونیستی تأکید کردند: رژیم صهیونیست از روز اول، سیاست «مشت آهنین» را در برابر مردم بی‌دفاع فلسطین به کار گرفت و بی‌اعتنا به همه ارزش‌های وجدانی و انسانی و دینی، روزبه‌روز بر بی‌رحمی و ترور و سرکوبگری افزود و دولت امریکا و شرکایش، حتی از یک اخم در برابر این تروریسم دولتی و ظلم مستمر، دریغ کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه «جبهه مقاومت» از دل این فضای تاریک و یأس‌آلود سربرآورد و تشکیل دولت «جمهوری اسلامی» در ایران، آن را گسترش و توانایی داد، افزودند: آیا ملتی که در سرزمین متعلق به خود در برابر جنایت‌های اشغالگران صهیونیست از خود دفاع می‌کند، تروریست است؟ و آیا کمک انسانی به این ملت و تقویت بازوان او کمک به تروریسم به شمار می‌رود؟

رهبر انقلاب اسلامی خطاب به جوانان امریکایی حامی فلسطین خاطرنشان کردند: من می‌خواهم به شما اطمینان دهم که امروز وضعیت در حال تغییر است. سرنوشت دیگری در انتظار منطقه حساس غرب آسیاست. بسیاری از وجدان‌ها در مقیاس جهانی بیدار شده و حقیقت در حال آشکار شدن است. جبهه مقاومت هم نیرومند شده و نیرومندتر خواهد شد و تاریخ هم در حال ورق خوردن است.

جام جم این‌گونه نوشت: بیداری در مقیاس جهانی

 

تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه، کشتار مردم فلسطین و عدم اجازه برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه موجب شد تا سیل اعتراضات در تمامی کشورهای جهان دامنه‌دار و جنایات ضدبشری صهیونیست‌ها علیه ملت مظلوم فلسطین به تیتر نخست رسانه‌های جهانی تبدیل شده و ملت‌های آزاده اقصی نقاط جهان به دادخواهی علیه کودک‌کشی رژیم جعلی اسرائیل به‌پا خیزند.

دانشجویان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و این قیام گسترده با وجود سرکوب شدید نیروهای پلیس، مرزهای جغرافیایی را درنوردید و پرچم فلسطین دردانشگاه‌های مختلف به اهتزاز در آمد و دانشجویان دانشگاه‌های سراسر دنیا، داد آزادی ملت فلسطین از یوغ صهیونیست‌ها را سر‌دادند تا این‌که تظاهرات گسترده دانشجویان آمریکایی علیه تهاجم وحشیانه رژیم صهیونیستی به غزه -که از دانشگاه کلمبیا در نیویورک آغاز شد - جان تازه‌ای به این مبارزات داده و معادلات را عوض کرد.

زیرا در مدت کوتاهی به دانشگاه‌های دیگر آمریکا وکشورهای اروپایی رسیدوموج این اعتراضات، تغییراتی رادرتصمیمات سیاستمداران ایجادو نگاه عمومی به اشغالگران فلسطین را تا حدی دگرگون کرد به نحوی که شاهد بودیم برخی‌ کشورهای اروپایی، اقدام به رسمیت دادن به کشور مستقل فلسطین کردند و دادگاه لاهه نیز بر جنایتکار بودن نتانیاهو صحه گذاشت و موجب خشم جنگ‌افروزان از این رأی شد.

در ادامه همشهری نوشت: ایستاده در سمت درست تاریخ

حدود 10سال پس از نامه مشهور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبرمعظم انقلاب اسلامی به عموم جوانان در کشورهای غربی‌، این بار ایشان در نامه‌ای خطاب به دانشجویان حامی مردم فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا، ضمن ابراز همدلی و همبستگی با اعتراضات ضدصهیونیستی این دانشجویان، آنان را بخشی از جبهه مقاومت دانستند و بر تغییر وضعیت و سرنوشت منطقه حساس غرب آسیا تأکید کردند.

در نامه پیشین رهبر معظم انقلاب به جوانان در غرب به همفکری درباره درد مشترک تروریسم و چاره‌اندیشی برای آینده‌ای با امنیت بیشتر اشاره شده بود و در نامه اخیر، ایشان با مخاطب قرار دادن دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا، بر مبارزه جهانی با صهیونیسم به‌عنوان رژیم غاصب فلسطین و اقدامات تروریستی صهیونیست‌ها علیه مردم فلسطین تأکید کرده‌اند. در این گزارش بخش‌های مختلف نامه رهبر معظم انقلاب به دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا را مورد بررسی و توجه قرار داده‌ایم.

در پایان فرهیختگان تیتر اصلی خود را این گونه نوشت: یک شروع قابل پیش‌بینی

پساختمان سیمانی خیابان فاطمی این روزها به رسم برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری پررفت‌وآمدتر از همیشه است. چشم خبرنگاران و فیلمبرداران هم به راهروی منتهی به محل ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری دوخته شده تا لحظات ابتدایی ورود شخصیت‌هایی را ثبت کنند که پیش از این صرفا گمانه‌زنی از حضور آنها در انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح شده بود.

در انتخابات دوره چهاردهم اما برعکس انتخابات 1400خبری از حضور چهره‌های عجیب‌وغریبی که شباهتی به شمایل یک شخصیت سیاسی نداشتند، نیست. وزارت کشور در این دوره از حضور افرادی که فاقد شرایط ثبت‌نام هستند و به ستاد انتخابات کشور می‌آیند جلوگیری کرده است. برمبنای آنچه اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفته در روز جمعه 24 نفر برای ثبت‌نام وارد ستاد انتخابات شدند که تنها چهار نفر واجد ثبت‌نام بودند. تا الان نزدیک به ۹ داوطلب در انتخابات نام‌نویسی کردند که در این میان حضور دو چهره از شخصیت‌های سیاسی، سعید جلیلی و علی لاریجانی برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری مهم‌ترین خبر رویداد انتخاباتی این روزهای کشور بوده است.

گزارشی از امیر کریمی

 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
واشنگتن حمایت از اسرائیل در جنگ با لبنان را رد نکرد
گزینه‌ نهایی نیمکت تیم ملی بسکتبال کیست؟
طالبان شرکت در نشست سازمان ملل در قطر را تایید کرد
حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به بندر ایلات رژیم صهیونیستی
حملات گسترده ارتش رژیم صهیونیستی به مناطق مختلف غزه
علت ممنوعیت فروش طلای دست دوم
نشست مقامات واشنگتن و تل‌آویو درباره برنامه هسته‌ای ایران
پشت‌صحنه آخرین مناظره تلویزیونی نامزدها +فیلم
کره شمالی موشک بالستیک شلیک کرد
شهادت ۸۰ عضو خانواده هنیه از ابتدای جنگ
فرصت ۱۵ دقیقه‌ای صداوسیما برای نامزدها
آزمون انقلابی؛ آیا از عبرت تاریخی انتخابات ۹۲درس گرفته می‌شود؟
حضور رای اولی‌ها در انتخابات معادلات دشمن را بهم می‌زند
گفت و شنود/ نه که نمی‌پرسم!
صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۶ تیر
بهشتی آزادانه زیست و ناجوانمردانه به شهادت رسید
مرجعیت علمی ایران باید دغدغه رئیس جمهور آینده باشد
فرجام مناظرات انتخابات/ مهمترین برنامه نامزدها برای اداره کشور چیست؟
استقبال مردم پایتخت از مهمانی باشکوه ۱۰ کیلومتری عید غدیر
مراسم چهلمین روز شهادت امیرعبداللهیان در حرم حضرت عبدالعظیم
عید غدیر، میهمان موکب‌های دانشگاهی باشید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top